برگزاری جلسه تخصصی کارورزی با حضور استادان و کارشناسان سازمان مرکزی
روز دوشنبه 8/10/93 با حضور دکتر صالحی، سرپرست پردیس، سرکار خانم کوسیایی، معاون آموزشی، سرکار خانم دکتر احمدی، آقای مشفق آرانی، آقای حسین زاده،و کلیه استادان کارورزیپردیس حکیم فردوسی نشست تخصصی کارورزی برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر صالحی ضمن تشکر از حاضرین، چکیده ای ازمطالب جلسه قبل را بیان نموده و رضایت مدعوین آن جلسه را اعلام نمودند. ایشان اظهار امیدواری کردند که این جلسه نیز تخصصی تر برگزار گردد ون تیجه مباحث در بالا بردن سطح آموزش بخصوص در دوره کارورزی مفید واقع شود.
در ادامه جلسه جناب آقای مشفق نویسنده کتاب تمرین معلمی فرمودند: مبحث کارورزی خیلی مهم و اجرای آن بسیار سخت می باشد. در این نشست ها ما می توانیم با باز اندیشی مجدد برای مسائل چاره اندیشی کنیم.
آقای حیسن زاده عضو کارگروه کارورزی نیز سخنانی را در خصوص اینکه آیا دوره کارورزی اثر مفیدی دارد و دانشجو آموزش لازم را می بیند یا نه، فرمودند: دانستن و خواستن بدون توانستن مفید نیست. یعنی وقتی دانشجو با واقعیت کلاس مواجه می شود چگونه عمل میکند؟
آنچه ما در جریان آن هستیم یک پارادایم است. خاصیت پارادایم این است که هر دفعه به صفر می رسد و دوباره خود را ارزیابی و اصلاح می کند. تشکیل اینگونه جلسات نشان دهنده رویکرد عملگرایی است و ما باید با بررسی مجدد نقاط ضعف و قوت، این طرح را بهتر جلو ببریم.
خانم دکتر احمدی پیشنهاد دادند که بهتر است ابتدا سوالات اساتید کارورزی مطرح و یک نمونه از گزارشات دانشجویان مشاهده و بررسی گردد.
نمونه سولات و پیشنهادات اساتید:
1- طرح جدید که دانشجویان را مسئله مدار و پژوهشگر بار بیاوریم خوب است ولی بهتر است در ادامه راه تغییر رویکرد ایجاد نشود.
2- بهتر است چهارچوبی تعیین کنیم تا سلیقه ای عمل نشود.
3- در خصوص تربیت دانشجویان به اهداف کلان آموزش و پرورش توجه شود.
4- بهتر است دانشجویان را نه فقط یک معلم بلکه یک انسان مسئول بار بیاوریم. چون توسعه انسانی زیربنای توسعه های دیگر است.
5- هم از کلاس درس معلمان کارآمد و هم از کلاس معلمان کم تجربه برای کارورزی دانشجویان استفاده گردد.
6- نگرش مثبت نسبت به شغل معلمی به آنها داده شود.
7- دانشجویان را با مراحل اداری و بخشنامه ها نیز آشنا کنیم.
8- معلمان را بر اساس ارزشها و انتظارا ت جامعه تربیت کنیم.
9- خلاقیت را در دانشجویان تقویت کنیم.
10- سعی کنیم ابتدا اعتماد به نفس را در آنها بالا ببریم.
11-در این جلسه به رویکرد های ترم آینده بیشتر بپردازیم.
12-آرشیوی از فیلم هایی را که درباره معلمان ساخته شده است برای آنها نمایش دهیم و به کمک خودشان این فیلمها را نقد و بررسی کنیم.
13-آنها را آن طوری تربیت کنیم که در تمامی شرایط خوب و بد کارآمد باشند.
در پایان جلسه، گزارش یکی از دانشجومعلمان کارورز مورد نقد و بررسی قرار گرفت