برگزاری جلسه هم اندیشی چگونگی اجرای موثر درس کارورزی با حضور مدیران مدارس و مسئولین اداره کل در پردیس حکیم فردوسی
در روز چهارشنبه مورخ 27/8/94 14 جلسه هم اندیشی چگونگی اجرای موثر درس کاروزی با حضور مسئولین و استادان پردیس حکیم فردوسی و مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج و شهرستان ملارد و مدیران مدارس مجری کارورزی در سالن کارگروه پردیس برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر صالحی ضمن خیر مقدم به میهمانان جلسه بر اهمیت درس کارورزی در تربیت معلمان آینده تاکید نمودند و با نگاه سیستمی تربیت دانشجومعلمان متعهد و متخصص را رسالت مشترک دانشگاه فرهنگیان و نهاد آموزش و پرورش دانستند و با مطرح ساختن این موضوع که کاروزی قلب برنامه درسی تربیت معلم بوده و ادامه سنت دیرینه استاد و شاگردی میباشد، از تمامی مدیران مدارس خدرخواست نمودند ضمن مطالعه ویژگی های فرهنگی و شخصیتی دانشجومعلمان، امید وانگیزه آنان را برای خدمت در نظام تعلیم و تربیت افزایش دهند. پس از ایشان جناب آقای فلاحتکار معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش نیروی انسانی و آقای پورروستا، رییس گروه برنامه ریزی وآموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، سرکار خانم فهمیده، مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج، سرکار خانم عبدالمالکی، معاون آموزشی اداره اموزش و پرورش شهرستان ملارد به نمایندگی از مسئولین آموزش و پرورش ضمن تشکر از همکاری مدیران مدارس در اجرای درس کارورزی براهمیت این درس و لزوم ارتباط موثر و صمیمی مدیران کارکنان و معلمان مدارس با دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تاکید کردند. سپس دکتر گرمابی گزارشی از سازماندهی دانشجو معلمان در مدارس ارائه نموده و به تبیین چگونگی و میزان حضور دانشجو معلمان در مدارس، ضرورت تمرین پژوهشگری و عمل فکورانه از سوی دانشجویان در مدارس پرداختند.
در ادامه آقای رحیمی، رییس کارگروه کاروزی پردیس، به تشریح اهداف، محتوا و نحوه ارزشیابی برنامه درسی کارورزی پرداخته و نقش مدیران و معلمان راهنما در اجرا و ارزشیابی برنامه درسی مذکور را بیان نمودند. در پایان کلیه مدیران مدارس و سایر مسئولان آموزش و پرورش نقطه نظرات و پرسش های خود را مطرح ساختند و آقایان دکتر صالحی، دکتر گرمابی و آقای رحیمی به پرسش های آنان پاسخ دادند.
عمده ترین نقطه نظرات و پیشنهادات مدیران مدارس عبارت بودند از:
1. برگزاری جلسات بین دانشگاه و مدیران و معلمان مدارس
2. مسائلی که دانشجومعلمان در درس کارورزی شناسایی میکنند در کارگاه های آموزشی با مشارکت معلمان راهنما و اساتید مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
3. ترتیبی اتخاد گردد که هر دانشجومعلم در هنگام مراجعه به مدرسه یک پوشه که حاوی اطلاعات شناسنامه ای تحصیلی و اهداف و محتوای برنامه درسی کارورزی میباشد، همراه داشته و تحویل مدرسه نمایند.
4. درصورت امکان، دانشجومعلمان ماند سایر معلمان دفاتر حضور و غیاب معلمان که در مدارس موجود هستند را امضا نمایند تا هویت معلمی آنان بیشتر تقویت شود.
5. پوشش و آراستگی ظاهری مناسب دانشجومعلمان علاوه بر دانش آموزان بر معلمان موجود مدارس نیز تاثیر میگذارد و البته نامناسب بودن آراستگی ظاهری دانشجومعلمان تاثیر منفی بر دانش آموزان دارد.
6. جهت اجرای بهینه و موثر درس کارورزی حضور اساتید راهنما در مدارس لازم و ضروری است. لذا ترتیبی اتخاد گردد که حضور اساتید در مدارس و نظارت بر آنان دانشجویان مبین تر صورت پذیرد.
7. در صورت امکان در کارورزی 4 یعنی آخرین ترم کارورزی یک روز مدرسه توسط دانشجومعلمان کارورز بدون حضور کارکنان مدارس اداره گردد.
8. برای ادامه همکاری مدارس با دانشگاه ترتیبی اتخاد شود که مدارس نیز بتوانند از امکانات دانشگاه از قبیل آزمایشگاه و سالن ورزشی استفاده نمایند.
9. حق الزحمه و بسته تشویقی مدیران، معاونان مدارس و معلمان راهنما پیگیری و پرداخت گردد.
10. در برنامه درسی کارورزی آموزش کارهای اجرایی و اداری مدارس به دانشجو معلمان لحاظ گردد.